fbpx

Hoe bereid je je voor op de hitte?

Vanaf vandaag is het Nationaal Hitteplan van kracht. Dit plan moet er voor zorgen dat de risico’s van aanhoudende hitte worden beperkt voor kwetsbare groepen, zoals ouderen.

senior-water_365x243

Onderstaand een aantal  tips:

  1. Zorg er in elk geval voor dat je voldoende drinkt. Bij extreme warmte wel 2 tot 3 liter op een dag. Controleer de hoeveelheid door ’s morgens 2 flessen van 1 of 1,5 liter te vullen. Controleer bovendien of de urine een normale kleur houdt. Is deze donker dan kan dat duiden op uitdroging.
  1. Zorg voor dunne en luchtige kleding en draag eventueel een zonnehoed of een pet.
  1. Zorg dat de zon niet direct het huis in kan schijnen door de zonwering, gordijnen etc. overdag gesloten te houden.
  1. Blijf zoveel mogelijk in huis en gebruik een ventilator of airconditioning. Als je een bak met ijsblokje voor de ventilator zet, wordt de lucht extra gekoeld en wekt dit net als een airconditioner.
  1. Ga je toch naar buiten, blijf dan zo veel als mogelijk in de schaduw of zoek verkoeling bij water. Ook buiten onder de parasol en je voeten in een teiltje met koud water geeft verkoeling.

Wat doe jij om de warme dagen door te komen? Deel onderstaand jou tips voor de ouderen onder ons.